REZUMATUL 
            PROIECTULUI
          Scopul 
            proiectului constă în sporirea întelegerii procesului de construcţie 
            mediatică a europenizării în societatea românească, al cărei trend 
            al modernizării este distinct faţă de evolutia modernă a multora dintre 
            ţările membre ale Uniunii Europene. Realizarea integrării europene 
            este legată de cerinţele cetăţenilor privind europenizarea societăţii 
            în fiecare ţară şi la nivelul UE. 
            Această investigaţie întreprinde o analiză a integrării europene şi 
            a aşteptărilor faţă de europenizarea prin mass media, în special prin 
            televiziune, un agent important de exprimare a problemelor cetăţenilor 
            faţă de procesul de europenizare.
            În consecinta, obiectivele specifice de cercetare ale proiectului 
            sunt:
          
 1. identificarea 
              tipurilor de cerinte ale românilor cu privire la europenizare si 
              a cailor prin care se comunica si se cunosc aceste cerinte;
              2. stabilirea gradului în care televiziunea reflecta proiectele, 
              guvernamentale sau ale altor actori sociali, privind europenizarea 
              societatii românesti;
              3 . studiul televiziunii ca agent al europenizarii în procesul de 
              tranzitie de la modernizarea tendentiala din societatea româneasca, 
              la modernizarea structurala din comunitatea europeana;
              
              Din punct de vedere metodologic, studiul europenizarii prin 
              mass media, respectiv televiziune, impune convergenta mai multor 
              metode si tehnici de cercetare. Pentru primul obiectiv sunt vizate: 
              ancheta sociologica, bazata pe chestionar, în cunoasterea cerintelor 
              românilor, si interviuri în cunoasterea cailor prin care se transmit 
              aceste cerinte; pentru al doilea obiectiv se va recurge la analiza 
              documentelor sociale si la interviuri semistructurate cu jurnalisti 
              si exponenti ai spatiului public; pentru al treilea obiectiv se 
              va apela la analiza de continut a programelor de televiziune astfel 
              selectate încât sa reflecte cât mai divers constructia mediatica 
              a europenizarii ca problema publica. 
          
          IMPORTANŢA 
            ŞI RELEVANŢA CONŢINUTULUI ŞTIINŢIFIC
            Abordarea stiintifica a integrarii reale a societatii romanesti in 
            structurile europene este decisiva in urmatoarea decada. Acesta este 
            un motiv fundamental in a dezvolta o teorie despre europenizarea societatii 
            romanesti, care sa explice procesele de dezvoltare a Romaniei, o tara 
            ce a cunoscut un trend al modernizarii diferit, in buna masura, de 
            cel din spatiul Europei Occidentale si Centrale. Tema europenizarii 
            abordata in proiectul nostru de cercetare este una de data recenta 
            si abordata sporadic in domeniul stiintelor sociale din Romania.
            Discutam despre europenizare ca un act de schimbare in configurarea 
            noii comunitati europene, ca mod de dezvoltare a institutiilor de 
            guvernare la nivel european, ca o cale principala de patrundere a 
            tipului european de guvernare in societatile nationale, ca proces 
            de crearea a unor forme inedite de organizare sociala, culturala si 
            politica.
            In vederea realizarii proiectului vom porni de la premisa privind 
            impactul mass media cu procesul europenizarii.
            Tema europenizarii prin mass media ocupa un loc proeminent in cercetarea 
            internationala actuala. Se desprind cateva directii. 
            Prima directie se refera la misiunea televiziunii publice in spatiul 
            public. Se recunoaste de pilda ca penetrarea televiziunii in gospodarii 
            este de 98%, iar un european priveste 250 de minute la TV pe zi. Aceste 
            cifre indica impactul urias al TV si al altor canale de comunicare 
            ce-l poate exercita asupra societatii in general (Broz, 2005) 
            Inca din anii '80 ai secolului trecut s-a initiat politici de europenizare 
            a intregului sector de comunicare. S-a urmarit armonizarea si protejarea 
            identitatii culturale europene. 
            Crearea unei sfere publice europene ar cadea in responsabilitatea 
            serviciilor publice audiovizuale din Europa. Cum conceptul de cetatenie 
            a capatat o dimensiune europeana o data cu extinderea procesului de 
            aderare, se argumenteaza ca televiziunile publice ar reflecta aceasta 
            noua tendinta prin europenizarea continutului lor, in mod deosebit 
            cel al emisiunilor de stiri. Desi exista o varietate de opinii s-a 
            cazut de acord asupra a doua criterii privind cerintele pentru o sfera 
            publica europeana: simultaneitatea dezbaterii in mass media din diferite 
            tari si similaritatea structurilor de intelegere (Groothues, 2004).
            Se sustine ca identitatea europeana trebuie sa fie construita si inteleasa 
            ca un concept politic si nu ca o mostenire culturala care a trebuit 
            numai sa fie descoperita si reformulata din traditiile istorice ale 
            continentului. Este necesar sa se discute despre fundamentele culturale 
            dar nu exista un spatiu legitimat pentru ideea ca UE necesita o identitate 
            culturala impartasita de toti cetatenii ei (Meyer, 2006). 
            O alta directie are in vedere europenizarea media, vazuta ca un proces 
            cu doua laturi: una realizata de sus orchestrata de la Bruxelles, 
            prin acte normative, si alta de jos facuta de catre cetateni si statele 
            membre. Realizarea actului de europenizare media se loveste de dificultati, 
            dintre care amintim: puterea statelor nationale in a reglementa sistemele 
            de comunicare, absenta unei uniuni internationale de televiziune, 
            absenta unor practici globale de publicitate si continua importanta 
            a barierilor lingvistice si culturale. Acestea sunt obstacole in supravietuirea 
            media-urilor in tarile mici. In consecinta, tarile mici castiga putin 
            sau deloc din schimbarile din campul mediatic (Papathanassopoulos, 
            2005)
            Studiile de comunicare politica arata ca masa media sunt actorii principali 
            in promovarea spatiului politic european (Ruud Koopmans & Barbara 
            Pfetsch, 2003). Mijloacele de comunicare in masa sunt investite cu 
            virtuti remarcabile in crearea si mediatizarea spatiului public european. 
            Media poate fi vazuta ca un factor important in constructia identitatilor 
            europene.
            Daca media dintr-o tara europeana transmite o stire despre un eveniment 
            sau o problema dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene fara nici 
            o referire la cadrul european comun atunci nu este respectat un criteriu 
            de baza. Pentru a fi calificata ca europenizata, o stire de televiziune 
            trebuie sa reflecte existenta UE de care apartin toti membrii ei (Groothues, 
            2004). In producerea stirilor privind UE, de mare importanta este 
            agenda nationala, care dicteaza agenda stirilor pe teme europene, 
            stabileste prioritatile, valorile care determina ca o informatie sa 
            fie considerata adecvata pentru România (Ionescu, 2007).
            S-a realizat un studiu al buletinelor de stiri despre Europa transmise 
            in prime time de televiziunile publice din Marea Britanie, Franta 
            si Germania. S-a urmarit raportul dintre stirile interne, stirile 
            despre Europa, stirile despre tarile neeuropene si Uniunea Europeana 
            (Groothues, 2004) proiect derulat in doua saptamani (iunie-iulie 2003). 
            Au fost selectate trei emisiuni de stiri de la televiziunile publice 
            cu cea mai mare audienta: Telejournal de la France 2, transmis la 
            orele 20.00, Tagesschau de la ARD la 20.00 si BBC News de la BBC1 
            programat la ora 22.00. Perioada de analiza: 28 iunie 2003-11 iulie 
            2003, caracterizata prin lipsa unor evenimente exceptionale. Datele 
            arata ca din 529 de stiri transmise de toate cele trei televiziuni 
            publice in intervalul amintit 68% (361) se refereau la probleme interne, 
            25% (131), la probleme internationale din tari neeuropene, 4% (22) 
            relatau despre evenimente sau probleme din alte tari europene si doar 
            3% (15) reflectau problemele UE. Exista diferente intre cele trei 
            televiziuni publice. Desi are cea mai scurta emisiune de stiri, ARD 
            are cel mai mare numar de stiri despre relatiile internationale europene 
            si despre UE. France 2, canalul cu cea mai lunga emisiune de stiri, 
            aloca 75% din stiri problemelor interne si numai 2% din stiri relateaza 
            despre situatia internationala a Europei si 2% despre problemele UE. 
            BBC are o pozitie medie. In temeiul acestor date nu se pot trage concluzii 
            asupra tuturor televiziunilor din Europa. Autorul recunoaste necesitatea 
            de a studia programele de stiri ale televiziunilor din alte tari precum 
            si alte programe de televiziune decat cele de stiri din care sa rezulte 
            implicarea lor ca facilitator al sferei publice europene (Groothues, 
            2004).
            Studiile in domeniu arata o diferenta intre principalii actori ai 
            vietii sociale, in ce priveste continutul europenizarii. In timp ce 
            actorii societatii civile accentueaza dimensiunea instrumentala si 
            economica a integrarii europene, actorii ce tin de stat si de partide 
            pun pret pe guvernare si principii constitutionale, iar mass media 
            sunt interesate de identitati colective, norme si valori pe care ar 
            trebui sa le sustina Europa. De pilda media din Germania acorda interes 
            problemelor integrarii europene precum si altor dimensiuni europene 
            in comparatie cu alti actori. Media actioneaza mai mult ca motor al 
            europenizarii si contribuie la deschiderea spatiilor de comunicare 
            transnationala. In contrast, elitele politice nationale ale statului 
            si ale partidelor politice si chiar societatea civila sunt inclinate 
            sa faca dezbateri publice in interiorul granitelor nationale. (Ruud 
            Koopmans and Barbara Pfetsch, 2003). 
            Exista autori care neaga virtutile televiziunii in a edifica o identitate 
            europeana, cu tot efortul facut inca din anii '50 ai secolului XX 
            de constituire a unor structuri media europene, cum a fost de pilda 
            European Broadcasting Union. S-a crezut ca mass media au o mare putere 
            in a modela identitati colective, asa cum s-ar fi intamplat in cadrul 
            national. Politicieni si oameni de televiziune au crezut ca televiziunea 
            ar putea da un sens apartenentei la o Europa comuna. S-a creat o falsa 
            viziune determinista asupra influentei televiziunii ca mijloc de formare 
            a identitatii europene (Bourdon, 2007).
          Bibliografie 
            
           
            Beciu, Camelia Beciu, C.; Perpelea, N. (coord.).2007. Europa si spatiul 
            public. Practici comunicationale, reprezentari, climat emotional, 
            Editura Academiei, Bucuresti 
            Bourdon Jérôme. 2007. Unhappy enginees of the European. The EBU and 
            the Woes of Pan-European Television. The International Communication 
            Gazette vol. 69(3): 263-280
            Michal Broz.2005. Is Europeanization of the Public Sphere in Media 
            Finally Emerging, paper http://theses.lub.lu.se/archive/2005/05/20/1116581813-16770-478/mea_thesis_broz.pdf
            Coman Mihai.2003.Mass media in Romania post-comunista, Polirom, Iasi.
            Frunzaru, Valeriu. 2007. Sistemul de pensii romanesc. O evaluare din 
            perspectiva europeana, Bucuresti, Editura Economica
            Groothues, Fritz. 2004. Television news and the European public sphere: 
            A preliminary investigation. Centre for European Political Communications, 
            University of Leeds: Working Paper 6/04. http://ics.leeds.ac.uk/eurpolcom/exhibits/paper_6.pdf, 
            vazut 10 februarie 2008.
            Ionescu Liana. 2007. Jurnalism european. Corespondenti români la Bruxelles, 
            Sfera politicii, nr. 126-127.
            Kevin, Deirdre. 2003. Europe in the Media: A Comparison of Reporting, 
            Representation, and Rhetoric in National Media Systems in Europe. 
            London: Lawrence Erlbaum Associates.
            Koopmans, Ruud, Pfetsch, Barbara. 2003. Towards a Europeanised public 
            sphere? Comparing political Actors and the Media in Germany. Paper 
            presented at Conference "Europeanisation of Public Spheres? Political 
            Mobilisation, Public Communication, and the European Union".
            Lecheler Sophie. 2007. EU Membership and the Press: an Analysis of 
            the Brussels. Correspondents from the New Member States. Paper accepted 
            for presentation at the 2007 annual meetings of the International 
            Communication Association (ICA), San Francisco/USA.
            Leeuwen, Theo Van. 2007. "Legitimation in Discourse and Communication", 
            Discourse and Communication, 1(1): 91-112.
            Marchetti Dominique, coord. 2004. En quete d'Europe : medias europeens 
            et mediatisation de l'Europe, Rennes, Presses Universitaires de Rennes.
            Marinescu, V. 2006. Mass media si procesul de integrare a României 
            in Uniunea Europeana, Cartea Universitara, Bucuresti.
            Meyer Thomas. 2006. European Identity, disponibil online la http://www.unigraz.at/en/print/bibwww_seggau_european-identity.doc.
            Johan P. Olsen. 2002.The Many Faces of Europeanization, Journal of 
            Common Market Studies, Blackwell Publishing, vol. 40(5), pages 921-952, 
            December
            Papathanassopoulos, Stylianos.2005. Europe: an exemplary landscape 
            for comprehending Globalization. Global Media and Communication, vol. 
            1, No. 1, 46-50 (2005)
            Jochen Peter, Claes H. de Vreese. 2004. "In Search of Europe. 
            A Cross-National Comparative Study of the European Union in National 
            Television News". The Harvard International Journal of Press/Politics 
            9(4):3-24
            Pfetsch, Barbara. 2004. "Interpreting the European Public Sphere: 
            A Theoretical and Empirical Assessment of The Voice of the Media". 
            Paper presented at Conference "Changing European Public Spheres: 
            New Cultural and Media Contexts in Western and Eastern EU - Prospects 
            and Challenges", Sheffield University.
            Ridout Travis N., Mellen Jr. Rob. 2007. "Does the Media Agenda 
            Reflect the Candidates'Agenda?" The Harvard International Journal 
            of Press/Politics. 12; 44-62.
            Schifirnet, Constantin. 2007. Formele fara fond, un brand romanesc, 
            Comunicare.ro, Bucuresti, 2007 
            Schifirnet, Constantin. 2007. Paradoxul spatiului public, Revista 
            romana de comunicare si relatii publice, nr. 9, pp.27-37. 
            Schifirnet, Constantin. 2007. "Mass media în sfera publica nationala 
            si în sfera publica europeana", în Revista de comunicare si relatii 
            publice, 10/2007, pp. 57-69
            Stavre Ion.2004. Reconstructia societatii romanesti cu ajutorul audiovizualului, 
            Editura Nemira, Bucuresti
            Trenz, Hans-Jörg. 2004. Media Coverage on European Governance: Exploring 
            the European Public Sphere in National Quality Newspaper. European 
            Journal of Communication, 19 (3), 291-319.